Kanaler og kraftverk i Østfold

Når NVEs Administrasjonsavdeling tok en dagstur til Østfold, gikk turen både på land og vann.

Vi startet i Haldenvassdraget. Haldenkanalen, som i år feier 150 år, er Norges eldste kanal. Telemarkskanalen er et år yngre. Felles for kanalene er at de har mottatt betydelige bevilgninger de siste årene fra OED/NVE, gjennom Museumsordningen.

Vårt første møte med Haldenkanalen ble i Strømsfoss. Der entret vi M/S Strømfoss i det dampskipet ”Turisten” hadde avsluttet sin sesong allerede. D/S ”Turisten” er et flytende kulturminne og kalles også Haldenkanalens Dronning. Lenge lå den på Femsjøen bunn, men er nå tatt opp og restaurert.og er blitt fredet av Riksantikvaren. Mer om fredningen på Riksantikvarens hjemmesider. ”Vår” båt, M/S Strømsfoss, er en trofast sliter i kanalen som er klar for sin 25. sesong, Et lite stykke på vei passerte vi Strømsfoss sluse, som løftet oss og båten 2 m. for videre ferd inn i vassdraget.

Etter båtturen tok vi buss til Ørje sluser og Kanalmuseet. Museet ligger i en av bygningene til det gamle tresliperiet Ørje bruk. Vi fikk en kort introduksjon til museet og også muligheten til å se på utstillingene.

Ute i det fine været ventet befaring av Ørje sluser. De tre slusene er fra 1860 og utgjør et imponerende syn. De drives manuelt.

Neste stopp var Solbergfoss kraftstasjon. Solbergfoss har to kraftverk; et fra 1924 og et fra 1985. Vi konsentrerte oss om det eldste. Solbergfoss ligger i Glomma, litt nord for Askim (Østfold). Kraftverket er tegnet av Bredo Greve, en av datidens mest kjente arkitekter. Kraftstasjonen utnytter fem fall på strekningen Mørkfoss – Solbergfoss. Befaringen startet med en spasertur over ”jernbane”-brua, videre gikk vi rundt kraftverket og kikket ned i flomløpet. Inne i kraftstasjonen så vi turbinhallen og kontrollrommet, for å til slutt gå ut gjennom den høye og massive treporten. Mer om krafteventyret og ”jernbanene” i Askim på kan du lese her. Når dagen var omme hadde deltakerne på turen fått en stor porsjon kultur hvor alt fra kanaler og sluser til et historisk kraftverk sto i fokus.

Advertisements

Gi en tilbakemelding

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s