Rotunden – utsmykning i NVE-huset

DSC_0427
Rotunden er utformet som en seks etasjers lyssjakt. Foto: NVEs arkiv

NVEs administrasjonsbygning på Majorstuen i Oslo ble bygget i 1964 og deler av interiør og eksteriør er i dag fredet. Bygningen er representativ for 60-tallets offentlige adminstrasjonsbygg og gjenspeiler effektiviteten og modernismen som var typisk for samtidens ideal. Vi som jobber i NVE-huset er så heldig at vi kan se opp på Odd Tandbergs utsmykkede rotunde (1962/64) hver gang vi går gjennom vestibylen. Kunstverket er i et abstrakt formspråk, utført i sandblåst naturbetong.

Middelthuns gate 29

NVE-bygningen. Foto: NVEs arkiv

Arkitektene Frithjof Lykke-Enger og Knut Enger innledet samarbeidet med Odd Tandberg på bakgrunn av hans erfaring med liknende teknikk i Regjeringskvartalets høyblokk (1957/58) og Hydros administrasjonsbygg (1960/63). Tandbergs utsmykning består av to søyler og en bærevegg i vestibylen, samt en 4,5 m bred rotunde som strekker seg over 6 etasjer. Kunstverket i ornamental naturbetong skulle være en integrert del av bygget, en tanke som ble introdusert under oppføringen av Regjeringbygget (1946-59).

Nonfigurativt formspråk
Utsmykningen av Regjeringsbygget åpnet for nye idealer og radikale ideer rundt kunstens plass i det offentlige rom. Betongutsmykningen var helt ulik tidligere utsmykningsoppgaver og måten kunstnerne løste dette på har hatt stor betydning for anerkjennelsen av den abstrakte kunsten i Norge. Sammen med etterkrigstidens største modernister som Tore Haaland, Carl Nesjar og Inger Sitter fikk Tandberg i oppdrag å dekorere veggfeltet i høyblokkas trapp, utført i sandblåst naturbetong. En slik integrert form for utsmykning, der dekor og arkitektur gled over i hverandre, åpnet for en ny og akseptert dimensjon ved den nonfigurative kunsten og en form for dynamikk i det offentlige rom.

DSC_0424
Bæreveggen i vestibylen er utsmykket med ornamentikk i overlappende relieff. Foto: Rune Stubrud

Naturbetong
Naturbetong er en metode for støping og bearbeiding av betong for å oppnå spesielle overflatevirkninger i fasader. Teknikken ble utviklet i samarbeid mellom kunstneren
Carl Nesjar, arkitekten Erling Viksjø og ingeniør Sverre Jystad. Den viste seg å være ypperlig til å skape kunstneriske og arkitektoniske uttrykk. Samarbeidet om Regjeringskvartalet var den første gangen en slik teknikk ble benyttet i større omfang og byggeprosessen kan sies å være en blanding av både eksperimentell kunst, utvikling av nye teknikker og entreprenørskap. Det sies at teknikken fremhever spesielt det norske, ettersom gråsteinen blottlegges.

DSC_0534
Naturbetongen er brukt i store deler av vestibylen. Foto: Rune Stubrud

Rotunden
Målet med kunstverket var å berike arkitekturen uten å bryte den opp. Ved hjelp av massive geometriske formelementer som spiller sammen i en levende rytme og et rikt ornamentspinn dekorerer kunstverket NVE-husets vestibyle. Det er utført slik at hver enkelt brystning virker som en selvstendig ornamental helhet, selv om det også er en sammenheng mellom dem. På gulvet i vestibylen er det lagt polert lys Iddefjordsgranitt. Kunstverket i rotunden har som all annen kunst i bygget referanser til etatens kraftproduksjon. Tandberg har selv sagt at han var bevisst på at utsmykningen i rotunden skulle ha et kraftfullt uttrykk som gjenspeilte NVEs virke. Ornamentikken er laget i spisse vinkler som overlapper hverandre. De to bæresøylene og bakveggen i vestibylen er utformet som dekorative, geometriske elementer som står i stil til kunstverket i rotunden. I motsetning til rotunden er naturbetongen her renblåst. Relieffet fra rotunden er også gjengitt på det første porselensserviset NVE laget.

DSC_0352
Rotundens brystpanel i den fredete 6. etasjen. Foto: Rune Stubrud.

Tandberg har også laget vannbassenget utenfor inngangspartiet. Dette er i likhet med rotunden utført i naturbetong og bringer inn forestillingen om en strømmende fjellbekk, et naturlig innslag utenfor NVEs bygning, der Frogner- og Majorstubekken tidligere løp sammen.

IMG_6926
Det fallende vannbassenget utenfor bygget er også utsmykket av Odd Tandberg. Foto: Rune Stubrud

Kilder

Riksantikvarens utredning om Høyblokkens kulturhistoriske verdi, oktober 2013, V6.
http://www.riksantikvaren.no

Reidar Revold,. (1964). “Kunstnerisk utsmykning” i Administrasjonsbygget: Oppført 1962-64. Utgitt av
Norges Vassdrags- og elektrisitetsvesen. Oslo: Centraltrykkeriet.

Trine Tandbarg Meggison. (2009) ”Prosess og struktur Integrerte utsmykninger av Odd Tandberg
1959 – 1973”. Masteroppgave i kunsthistorie, Universitetet i Oslo.

Lahn-Johannessen, Mai. (2010, 13.september). Odd Tandberg:utdypning. I Norsk biografisk leksikon. Hentet 29. oktober 2013 fra http://nbl.snl.no/Odd_Tandberg/utdypning

Advertisements

En kommentar om “Rotunden – utsmykning i NVE-huset

  1. Reblogged this on Oppdag Sigrun Berg and commented:
    I arbeidet med å sjekke ut bakgrunnsmateriale i forhold til Regjeringsryen kom jeg over dette fine bloggeinnlegget om Odd Tandberg og noe av det han har gjort. Jeg får arbeide videre å sjekke ut i forhold til Hydros Administrasjonsbygg hvor Sigrun Berg skal ha levert et større teppe til åpningen. Dette teppet har jeg ikke lokalisert ennå.

Gi en tilbakemelding

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s