Dobbelteksponering – tilfeldighetens kunst. Glimt fra NVEs fotoarkiv

Fra Damtilsynets samling/NVEs fotoarkiv
Fra Damtilsynets samling/NVEs fotoarkiv

Av og til kommer en fotoarkivar over bilder som får en til å stusse. Hva har fotografen ment her? Dette bildet er fra Damtilsynets samling, som stort sett inneholder interessante, men prosaiske bilder av norske dammer fra ca 1910 til ut på 1960-tallet.
Dette er det man kaller en dobbelt- (eller multi-) eksponering, det vil si at flere eksponeringer ble tatt på samme filmrute, slik at motivene la seg oppå hverandre. Som regel er dette resultat av feil: at fremmatingen av filmen ikke har fungert eller at man har eksponert samme plate to ganger uten å være klar over det. Noen ganger kan det også være en bevisst handling for å få effekter som ikke er mulige med bare en eksponering.
I normale tilfeller vil det være naturlig å tenke kassasjon av slike bilder, da de verken har verdi som dokumentasjon eller bildemessige kvaliteter. Men av og til, en sjelden gang, får et bilde merverdi av den ekstra eksponeringen. Som her, der høyspentmastene og –linjene legger seg som drømmeskygger over fjellandskapet og menneskene.

Advertisements

Gi en tilbakemelding

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s