Ukens kulturminne – stereoskopisk brille

NVE-M29-t012

Ukens kulturminne er en stereoskopisk brille produsert av Zeiss. Brillen er antagelig fra 1950-70 tallet og blir også kalt lommestereoskop, linsestereoskop eller feltstereoskop. Denne er forskjellig fra speilstereoskop som er best egnet til innebruk i kombinasjon med stereomikrometer. Stereoskopet har vært vanlig fra 50-tallet og utover i bruk av analyse av terreng i flyfoto, kart og arealplanlegging.

Braskerud
Foto: Henrik Svedahl, Oktober 1968. Middelthuns gate 29, NVEs arkiv.

Det naturlige stereosyn er det som gir oss muligheten til å se  tredimensjonalitet i våre daglige omgivelser. Ifølge Gunnar Skråmo  kommer dette av  erfaringen som gjør at vi kan bedømme avstand, og forskjellen på bildene som dannes i venstre og høyre øye. Dybdeforskjeller vil  forårsake noe forskjellig avbildning i venstre og høyre øye.

Flyfoto og karter supplerer hverandre i detaljrikdom og gir muligheten til å studere terrenget tredimensjonalt. Kartene fremhever hovedtrekkene i terrenget og gir opplysninger om ulike naturressurser. Dette prinsippet er grunnlaget for konstruksjon av høydekurver på topografiske kart.

Ved bruk i flyfotografering tar man stripevis vertikalfoto av terrenget fra fly slik at hvert foto dekker 60% av det foregående. Ved hjelp av et stereoskop sørger instrumentene for at øynene ser hvert sitt bilde. Den delen som dekkes av to opptak vil da få den tre-dimensjonale effekten, eller det som kalles en stereomodell. I dag er det vanligere å bruke drone til flyfoto, og bruker man vertikalfoto, kan resultatet brukes til fotogrammetri og produksjon av terrengkart i 3D.

Stereoskopet har imidlertid også en forhistorie som masseunderholdning.

Stereoskopi og stereofotografi

Stereoskop er et apparat for å gi tredimensjonalitet og dybdesyn når man betrakter en type tilrettelagte bilder eller fotografier, ofte kalt stereofotografier eller stereokort. Teknikken kalles stereoskopi og omfatter forskjellige teknikker, også tredimensjonal film. Den britiske vitenskapsmannen og oppfinneren Sir Charles Wheatstone tegnet og tok patent på stereoskopet på 1930-tallet og i 1844 presenterte David Brewster oppfinnelsen av et fotografisk stereoskop. Med denne teknikken benyttet man to objektiv for å avbilde ett motiv, for på den måten å skape en illusjon av dybde i bilde når man så de to bildene gjennom et stereoskop. Stereoskopet ble brukt i mange hjem  til å betrakte bilder fra 1880-tallet til ut på 1940-tallet.

Company of ladies watching stereoscopic foto's, by Jacob Spoel
En gruppe kvinner som betrakter stereoskopiske fotografier,1868, Jacob Spoel – Rijksmuseum i Amsterdams samling. En av de tidligste fremstillingene av stereoskopi i bruk?

Ved verdensutstillingen i Crystal Palace i London i 1851 ble stereoskopet introdusert, omtrent på samme tid som stereoskopet kom til Norge. Dette ble etter hvert en av de første visuelle medier for masseunderholdning. I Norge fikk stereofotografiet stor utbredelse innenfor landskapsfotografi.

severin worm-petersen 1890-1900 kvinne ved bassenget på st.hanshaugen NTM
Stereofotografi av Severin Worm-Petersen, antatt fra 1890-1900. Kvinne ved bassenget på St.Hanshaugen, Norsk teknisk museums samling

se http://www.arts.rpi.edu/~ruiz/stereo_history/text/historystereog.html for eldre utgaver av stereoskopbriller.

Den kjente norske fotografen Severin Worm-Petersen (1857-1933) arbeidet med portrett-, oppdrags-, dokumentar- og pressefotografi. Under hans virke som fotograf var det stor utvikling i teknikken og bruken av fotografiet. Worm-Petersen var teknisk interessert og tok raskt i bruk nye teknikker. Under ser du et foto av hans fremvisere for stereoskopi.

 

datering:ca 1900
Severin Worm-Petersens atelier i Tordenskioldsgate 1. I atelieret hadde han to fremvisere for stereoskopi, og eksempler på egne bilder av Gamle Aker kirke, Nidarosdomen og Akershus Slott. Fra ca 1900, Norsk teknisk museums samling.

 

Kilder:

http://www.tekniskmuseum.no/samlingene/foto/fotografer/severin-worm-petersen

https://no.wikipedia.org/wiki/Stereoskop

Peter Larsen og Sigrid Lien , 2007, Norsk Fotohistorie; Frå daguerreotypi til digitalisering, Det norske samlaget: Oslo.

Gunnar Skråmo, 1979, Flyfotoet, Landbruksforlaget:Otta.

Advertisements

Gi en tilbakemelding

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s